Iedereen wil vrolijk op vakantie of of reis, maar vertraging of annulering van de vlucht kan alle vrolijkheid in een klap omtoveren tot mineur. Maar wist je dat je recht hebt op flinke compensatie wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt?

Recht op compensatie bij vluchtvertraging

Sinds 2004 zijn je rechten vastgelegd in het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004. In Verordening (EG) 261/2004 is vastgesteld dat passagiers gecompenseerd moeten worden wanneer er sprake is van een vertraagde- of geannuleerde vlucht.

Ook wanneer er sprake is van overboeking of wanneer je door een kleine vertraging de aansluitende vlucht mist. Hieronder staat beschreven wanneer en waar je recht op hebt bij een vertraging.

Vanaf wanneer heb je recht op compensatie?

Als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd is heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het belangrijkste hierbij is dat het gaat om de aankomstvertraging en niet om de vertrekvertraging.

De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat helemaal los van de ticketprijs.

Van belang is dat het gaat om een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Een vlucht welke bij KLM geboekt wordt, maar door een niet Europese partner wordt uitgevoerd van buiten de EU, valt dus niet onder de regelgeving.

Hiermee wordt een vlucht van New York naar Amsterdam bedoelt, welke wordt uitgevoerd door Delta Airlines. Een vertraagde TUI vlucht is dus altijd claimbaar, aangezien zij gevestigd zijn in Nederland en altijd van of naar Europa vliegen.

Vlucht geannuleerd

Bij annulering van de vlucht heb je recht op compensatie als de annulering minder dan 14 dagen voor vertraging kenbaar wordt gemaakt. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt.

Hieronder een overzicht met de bedragen waar je recht op hebt bij een eventuele annulering.

 

 

Vluchtafstand Vertrek Aankomst
Tot 1500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 250
Tot 3500 km > 1 uur eerder of > 2 uur later 400
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 2-4 uur later 300
Meer dan 3500 km > 1 uur eerder of > 4 uur later 600

Recht op verzorging

Als je vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij je verzorging aan te bieden in de periode dat je gedupeerd bent.
Dat houdt het volgende in:

  • Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag vertrekt.
  • Vervoer van en naar de luchthaven
  • Eten en drinken ten tijde van de vertraging (in normale verhouding)

Bieden ze je niets aan en moet je zelf kosten maken? Je kunt dan zelf een accommodatie boeken en eten en drinken regelen. Dit kun je later met bonnetjes claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Let wel; veel maatschappijen vergoeden geen alcoholische versnaperingen en 4 of 5 sterren hotels.

Buitengewone omstandigheden

Een laatste voorwaarde om in aanmerking te komen voor compensatie is dat de vlucht niet is geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden of overmacht. Dat zijn situaties die de luchtvaartmaatschappijen niet kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld hevige sneeuwbuien, terreurdreiging of vulkaanuitbarstingen. In die gevallen, mits ze het kunnen bewijzen, hoeven luchtvaartmaatschappijen geen compensatie te betalen.

Een staking van het eigen personeel zoals in de zomer van 2018 grootschalig gebeurde bij Ryanair is geen buitengewone omstandigheid. Compensatie aanvragen voor vertraagde vluchten worden vaak onterecht afgewezen door luchtvaartmaatschappijen vanwege buitengewone omstandigheden.

Daarom bestaan claim bureaus zoals Aviclaim, zij helpen met het verkrijgen van de  compensatie, zelfs tot in de rechtbank.